OUG NR. 5/2015

OUG Nr.5 din 02.04.2015

privind deşeurile de echipamente electrice şi electronice
ACT EMIS DE: Guvernul Romaniei
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 253 din 16 aprilie 2015

Având în vedere prevederile art. 24 din Directiva 2012/19/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 4 iulie 2012 privind deşeurile de echipamente electrice şi electronice (DEEE),
luând în considerare că obligaţia României, în calitate de stat membru al Uniunii Europene, de a asigura transpunerea Directivei 2012/19/UE în legislaţia naţională până cel târziu la data de 14 februarie 2014 nu a fost dusă la îndeplinire,
întrucât, ca urmare a nerespectării termenului de transpunere a Directivei 2012/19/UE, Comisia Europeană a declanşat procedura prealabilă a acţiunii în constatare a neîndeplinirii obligaţiilor în temeiul art. 258 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, România primind din partea Comisiei Europene Notificarea de punere în întârziere nr. 4.835 din data de 31 martie 2014,
întrucât în data de 17 octombrie 2014 Comisia Europeană a emis Avizul motivat nr. 15.710 la care România a răspuns în data de 16 decembrie 2014, angajându-se să adopte actul normativ de transpunere a Directivei 2012/19/UE până la finele primului semestru al anului 2015, aceasta reprezentând ultima etapă precontencioasă a acţiunii în constatare a neîndeplinirii obligaţiilor de conformare şi comunicare a măsurilor de transpunere a acestei directive, înainte de a sesiza Curtea de Justiţie a Uniunii Europene,
având în vedere faptul că o întârziere în ceea ce priveşte respectarea obligaţiei de comunicare a măsurilor de transpunere poate atrage înaintarea la Curtea de Justiţie a Uniunii Europene de către Comisia Europeană împotriva României a acţiunii în constatarea neîndeplinirii obligaţiilor, în temeiul art. 258 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
ţinând cont de faptul că, potrivit art. 260 alin. (2) şi (3) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, răspunderea României pentru încălcarea obligaţiilor de transpunere a Directivei 2012/19/UE se poate concretiza atât în plata unei sume forfetare, stabilită pentru România la 1.740.000 de euro, cât şi a unor penalităţi cu titlu cominatoriu, cuprinse între 2.000 şi 124.0000 de euro/zi de întârziere, care se vor calcula de la termenul de transpunere, respectiv 14 februarie 2014,
având în vedere că deşeurile de echipamente electrice şi electronice reprezintă unul dintre domeniile-ţintă care trebuie reglementate, iar, ca o consecinţă imediată a neadoptării măsurilor stabilite prin prezentul act normativ, sunt afectate, pe de o parte, interesele şi obiectivele politicii de mediu privind conservarea, protecţia şi îmbunătăţirea calităţii mediului, precum şi a sănătăţii umane, iar, pe de altă parte, neîndeplinirea condiţionalităţii ex-ante 6.2 pentru Programul operaţional Infrastructură mare 2014-2020,
luând în considerare faptul că aceste elemente vizează interesul public, constituind situaţii de urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă.
Obiect
Articolul 1
Prezenta ordonanţă de urgenţă stabileşte măsuri pentru protejarea mediului şi a sănătăţii populaţiei prin prevenirea sau reducerea efectelor negative ale generării şi gestionării deşeurilor de echipamente electrice şi electronice, denumite în continuare DEEE, prin reducerea efectelor globale ale utilizării resurselor şi prin îmbunătăţirea eficienţei utilizării acestor resurse, potrivit prevederilor
art. 1 şi 4 din Legea nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor, republicată, pentru a contribui astfel la o dezvoltare durabilă.
Domeniu de aplicare
Articolul 2
(1) Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă se aplică echipamentelor electrice şi electronice, denumite în continuare EEE, după cum urmează:
a)până la data de 14 august 2018, pentru EEE incluse în categoriile prevăzute în anexa nr. 1, cu excepţia celor prevăzute la art. 4;
b)de la data de 15 august 2018, pentru toate EEE clasificate în categoriile prevăzute în anexa nr. 2, cu excepţia celor prevăzute la art. 4 şi 5.
(2) Anexa nr. 3 cuprinde lista EEE care fac parte din categoriile prevăzute în anexa nr. 1.
(3) Anexa nr. 4 cuprinde lista EEE care fac parte din categoriile prevăzute în anexa nr. 2.
Articolul 3
Prezenta ordonanţă de urgenţă se aplică fără a aduce atingere prevederilor legislaţiei privind siguranţa şi sănătatea, legislaţiei privind produsele chimice, în special Regulamentului (CE) nr. 1.907/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 decembrie 2006 privind înregistrarea, evaluarea, autorizarea şi restricţionarea substanţelor chimice (REACH), de înfiinţare a Agenţiei Europene pentru Produse Chimice, de modificare a Directivei 1999/45/CE şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 793/93 al Consiliului şi a Regulamentului (CE) nr. 1.488/94 al Comisiei, precum şi a Directivei 76/769/CEE a Consiliului şi a Directivelor 91/155/CEE, 93/67/CEE, 93/105/CE şi 2000/21/CE ale Comisiei, precum şi legislaţiei privind gestionarea deşeurilor şi legislaţiei privind proiectarea produselor.
Articolul 4
Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă nu se aplică pentru următoarele EEE:
a)echipamente necesare pentru protecţia intereselor naţionale esenţiale de securitate, inclusiv armele, muniţiile şi materialul de război destinate scopurilor specific militare;
b)echipamente care sunt proiectate şi instalate special ca parte a unui alt tip de echipament ce este exclus sau nu intră în domeniul de aplicare al prezentei ordonanţe de urgenţă, care îşi pot îndeplini rolul doar dacă sunt incluse în echipamentul respectiv;
c)becuri cu filament.
Articolul 5
În plus faţă de echipamentele prevăzute la art. 4, începând cu data de 15 august 2018, prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă nu se aplică pentru următoarele EEE:
a)echipamente proiectate pentru a fi trimise în spaţiu;
b)unelte industriale fixe de mari dimensiuni;
c)instalaţii fixe de mari dimensiuni, cu excepţia echipamentelor care sunt în astfel de instalaţii, dar care nu sunt special proiectate şi instalate ca parte a instalaţiilor respective;
d)mijloace de transport de persoane sau de marfă, cu excepţia vehiculelor electrice cu două roţi care nu sunt omologate;
e)echipamente mobile fără destinaţie rutieră accesibile exclusiv pentru uz profesional;
f)echipamente proiectate special doar în scopuri de cercetare şi dezvoltare şi accesibile doar în cadrul unor tranzacţii între întreprinderi;
g)dispozitive medicale şi dispozitive medicale pentru diagnostic în vitro, atunci când se preconizează că aceste dispozitive vor fi infectate înaintea încheierii ciclului de viaţă, precum şi dispozitive medicale implantabile active.
Definiţii
Articolul 6
(1) În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, semnificaţia termenilor şi expresiilor specifice este prevăzută în anexa nr. 5.
(2) Definiţiile prevăzute la alin. (1) utilizate în prezenta ordonanţă de urgenţă se completează cu definiţiile din anexa nr. 1 la
Legea nr. 211/2011, republicată.
Proiectarea produsului
Articolul 7
Ministerul Economiei, Comerţului şi Turismului promovează cooperarea dintre producători şi reciclatori pentru identificarea de măsuri care să promoveze proiectarea şi producerea de EEE, în special pentru a facilita reutilizarea, demontarea şi valorificarea acestora sau a componentelor şi materialelor atunci când devin DEEE, fără a aduce atingere cerinţelor privind buna funcţionare a pieţei şi proiectarea produselor, inclusiv prevederilor din
Hotărârea Guvernului nr. 55/2011 privind stabilirea cerinţelor în materie de proiectare ecologică aplicabile produselor cu impact energetic.
Articolul 8
Producătorii care introduc în fabricaţie EEE sunt obligaţi:
a)să aplice cerinţele de proiectare ecologică ce facilitează reutilizarea şi tratarea DEEE prevăzute în
Hotărârea Guvernului nr. 55/2011;
b)să nu împiedice reutilizarea DEEE prin caracteristici specifice de proiectare sau prin procedee specifice de fabricare, cu excepţia cazului în care aceste caracteristici specifice de proiectare sau procedee specifice de fabricare prezintă avantaje determinante, de exemplu, în ceea ce priveşte protecţia mediului şi/sau cerinţele de siguranţă.
Colectarea separată
Articolul 9
(1) Pentru a asigura tratarea corectă a tuturor DEEE colectate şi pentru atingerea unui nivel ridicat de colectare separată a DEEE, preluarea DEEE provenite de la gospodăriile particulare se realizează de către:
a)serviciul public de colectare a DEEE organizat potrivit
art. 36 alin. (2) lit. d) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
b)distribuitori, potrivit prevederilor art. 11;
c)centre de colectare organizate de operatori economici autorizaţi pentru colectarea DEEE care acţionează în baza unui contract cu producători/organizaţii colective sau a unui contract cu operatori economici care desfăşoară operaţii de tratare a DEEE în numele producătorilor/organizaţilor colective.
(2) Activitatea desfăşurată de distribuitori potrivit prevederilor alin. (1) lit. b) nu se supune cerinţelor de înregistrare sau de autorizare prevăzute în
Legea nr. 211/2011, republicată.
(3) Distribuitorii prevăzuţi la alin. (1) lit. b) sunt obligaţi să predea DEEE colectate către centrele de colectare prevăzute la alin. (1) lit. a) şi c) sau direct operatorilor economici care desfăşoară activităţi de tratare a DEEE în vederea valorificării, în numele producătorilor.
(4) Centrele de colectare prevăzute la alin. (1) lit. a) şi c) au obligaţia de a prelua toate DEEE de la deţinători şi distribuitori, în mod gratuit, şi de a asigura evidenţa DEEE intrate şi ieşite din centrele de colectare, inclusiv a DEEE încredinţate în vederea pregătirii pentru reutilizare unităţilor specializate pentru desfăşurarea acestei activităţi.
(5) Se interzice eliminarea DEEE sub formă de deşeuri municipale nesortate, astfel cum sunt definite la
art. 2 alin. (4) pct. 3 din Legea serviciului de salubrizare a localităţilor nr. 101/2006, republicată, precum şi predarea DEEE către, respectiv, preluarea DEEE de către alţi operatori economici decât cei prevăzuţi la alin. (1).
Articolul 10
(1) Fără a aduce atingere dispoziţiilor alin. (2)-(5), art. 9 alin. (1) şi art. 11, producătorii organizează şi exploatează sisteme individuale sau colective de preluare a DEEE provenite de la gospodării particulare, cu obligaţia preluării tuturor DEEE rezultate de la EEE introduse pe piaţă, cu condiţia ca aceste sisteme să respecte obiectivele prezentei ordonanţe de urgenţă, precum şi reglementările legale în vigoare legate de protecţia mediului.
(2) Unităţile administrativ-teritoriale prin autorităţile deliberative asigură, potrivit dispoziţiilor
Legii serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006, republicată, cu completările ulterioare, colectarea DEEE provenite de la gospodăriile particulare, prin cel puţin una din următoarele:
a)centre fixe de colectare, cel puţin unul la 50.000 de locuitori, dar nu mai puţin de un centru în fiecare unitate administrativ-teritorială;
b)puncte de colectare mobile în măsura în care acestea sunt accesibile populaţiei ca amplasament şi perioadă de timp disponibilă;
c)colectare periodică, cu operatori desemnaţi, cel puţin o dată pe trimestru.
(3) Unităţile administrativ-teritoriale prin autorităţile deliberative stabilesc înfiinţarea şi/sau operarea centrelor publice de colectare menţionate la alin. (2) de către autorităţile executive sau de către operatori economici, potrivit dispoziţiilor
Legii nr. 51/2006, republicată, cu completările ulterioare, şi cu respectarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 337/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
(4) Centrele şi punctele de colectare publice prevăzute la alin (2) lit. a) şi b) se amplasează în locuri şi la distanţe care să asigure un acces facil, ţinându-se seama în special de densitatea populaţiei.
(5) Producătorii sau organizaţiile colective care acţionează în numele acestora sunt obligaţi să asigure preluarea tuturor deşeurilor de echipamente electrice şi electronice provenite de la gospodăriile particulare colectate separat potrivit art. 9 alin. (1).
(6) Obligaţia prevăzută la alin. (5) se aplică inclusiv pentru DEEE care nu conţin componentele esenţiale sau a celor care conţin alte deşeuri decât DEEE şi în special şi prioritar în ceea ce priveşte echipamentele de transfer termic care conţin substanţe care depreciază stratul de ozon şi gaze fluorurate cu efect de seră, lămpile fluorescente care conţin mercur, panourile fotovoltaice şi echipamentele de mici dimensiuni prevăzute la pct. 5 şi 6 din anexa nr. 2.
Articolul 11
(1) La furnizarea unui produs nou, la solicitarea cumpărătorului, distribuitorii sunt obligaţi să preia DEEE în sistem „unul la unul“, în mod gratuit, în aceleaşi condiţii precum cele de livrare a produsului nou, dacă echipamentul este de tip echivalent şi a îndeplinit aceleaşi funcţii ca echipamentul nou furnizat şi să informeze cumpărătorul despre această posibilitate înainte de achiziţionarea produsului.
(2) Distribuitorii care au spaţii de vânzare în domeniul EEE de cel puţin 400 m2 au obligaţia să asigure colectarea cu titlu gratuit a DEEE de dimensiuni foarte mici de la utilizatorii finali, în cadrul magazinelor sau în imediata apropiere a acestora, fără obligaţia de a cumpăra EEE de un tip echivalent.
Articolul 12
(1) Pentru DEEE care, în urma unei contaminări, prezintă riscuri pentru sănătatea şi siguranţa personalului în materie de sănătate şi siguranţă, distribuitorul poate refuza preluarea potrivit prevederilor art. 11, pe bază de proces-verbal disponibil pentru organele de control.
(2) Deţinătorul de DEEE are obligaţia de a preda DEEE prevăzute la alin. (1) împreună cu procesul-verbal prevăzut la alin. (1) direct la centrele de colectare prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. a) şi c).
Articolul 13
Pentru alte tipuri de DEEE decât cele provenite de la gospodării particulare şi fără a aduce atingere prevederilor art. 33, producătorii asigură colectarea acestor DEEE, printr-unul din sistemele prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă.
Eliminarea şi transportul DEEE colectate
Articolul 14
Se interzice eliminarea DEEE colectate separat care nu au fost supuse operaţiilor specifice de tratare potrivit prevederilor art. 20-24.
Articolul 15
Operatorii economici care desfăşoară activităţi de colectare şi transport al DEEE colectate separat trebuie să asigure condiţii optime pentru ca acestea să poată fi pregătite pentru reutilizare, reciclare şi pentru izolarea substanţelor periculoase.
Articolul 16
(1) Pentru a maximiza gradul de pregătire pentru reutilizare, în centrele de colectare publice a DEEE prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. a) şi c) trebuie să se asigure, înainte de efectuarea oricărui transfer, separarea la punctul de colectare a DEEE care urmează să fie pregătite pentru reutilizare de alte DEEE colectate separat, împreună cu personalul din unităţile specializate având ca domeniu de activitate şi reutilizarea DEEE.
(2) Unităţile specializate având ca domeniu de activitate reutilizarea DEEE sunt obligate să asigure predarea componentelor şi a materialelor rezultate de la DEEE preluate conform alin. (1), care nu pot fi reutilizate, la centrul de colectare respectiv.
Rata de colectare
Articolul 17
Începând cu data de 1 ianuarie 2016, fără a aduce atingere prevederilor art. 10, producătorii de EEE sunt obligaţi să realizeze ratele de colectare minime prevăzute în tabelul din anexa nr. 6, calculate ca raport procentual între masa totală a DEEE colectate în anul respectiv potrivit art. 9-16 şi masa medie a cantităţii totale de EEE introduse pe piaţă în cei 3 ani precedenţi.
Articolul 18
Până la data de 31 decembrie 2015, producătorii de EEE sunt obligaţi să organizeze colectarea DEEE provenite de la gospodăriile particulare astfel încât să realizeze o rată medie de colectare separată la nivel naţional de cel puţin 4 kg/locuitor/an.
Articolul 19
Pentru a se stabili dacă s-a atins rata minimă de colectare, producătorii sau organizaţiile colective care acţionează în numele acestora şi operatorii economici care desfăşoară activităţi de colectare şi tratare transmit Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului informaţiile privind DEEE colectate separat, potrivit art. 9-12, incluzând în raport cel puţin date referitoare la DEEE care:
a)au fost preluate de centrele de colectare şi tratare;
b)au fost preluate de distribuitori;
c)au fost colectate separat de către producători sau operatori economici care colectează în numele acestora.
Tratarea corespunzătoare
Articolul 20
Operaţiile de tratare şi de valorificare sau reciclare, exceptând pregătirea pentru reutilizare, desfăşurate de operatorii economici autorizaţi trebuie să cuprindă cel puţin înlăturarea tuturor lichidelor şi o tratare selectivă a materiilor şi componentelor DEEE în conformitate cu anexa nr. 7.
Articolul 21
Operatorii economici care efectuează operaţiuni de colectare şi/sau de tratare sunt obligaţi să stocheze şi să trateze DEEE potrivit cerinţelor tehnice prevăzute în anexa nr. 8.
Articolul 22
(1) Producătorii sunt obligaţi să instituie sisteme care să permită valorificarea DEEE, utilizând cele mai bune tehnici disponibile, astfel cum sunt definite la
art. 3 lit. j) din Legea nr. 278/2013 privind emisiile industriale.
(2) Producătorii pot institui sistemele prevăzute la alin. (1) în mod individual sau colectiv.
Articolul 23
(1) Se consideră că sunt respectate obligaţiile referitoare la tratarea DEEE dacă sunt respectate standardele europene şi standardele române originale, după caz, pentru tratare, inclusiv valorificare, reciclare şi pregătire pentru reutilizare, a DEEE.
(2) Lista cuprinzând standardele române care adoptă standardele europene şi standardele române originale din domeniul tratării, inclusiv valorificării, reciclării şi pregătirii pentru reutilizare a DEEE, prevăzute la alin. (1), se aprobă prin ordin al ministrului mediului, apelor şi pădurilor, în termen de 90 de zile
de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) Se consideră a fi respectate cerinţele tehnice stabilite în anexa nr. 7, în situaţia în care operatorii economici autorizaţi pentru efectuarea operaţiunilor de tratare aplică standardele cuprinse în lista prevăzută la alin. (2).
Articolul 24
Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor, prin facilitarea accesului la informaţie, încurajează operatorii economici care efectuează operaţiuni de tratare să introducă sisteme certificate de management de mediu potrivit prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.221/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 noiembrie 2009 privind participarea voluntară a organizaţiilor la un sistem comunitar de management de mediu şi audit (EMAS) şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 761/2001 şi a Deciziilor 2001/681/CE şi 2006/193/CE ale Comisiei.
Autorizaţii
Articolul 25
(1) Operatorii economici efectuează operaţiuni de tratare a DEEE numai dacă deţin autorizaţie de mediu, potrivit prevederilor
art. 32 din Legea nr. 211/2011, republicată.
(2) Autoritatea emitentă a autorizaţiei de mediu prevăzută la alin. (1) este obligată să indice explicit tipurile de DEEE care pot fi tratate, potrivit anexei nr. 1.
(3) Începând cu data de 15 august 2018 obligaţia prevăzută la alin. (2) se realizează cu respectarea prevederilor anexei nr. 2.
(4) Derogările de la obligaţia de autorizare se acordă numai cu respectarea prevederilor
art. 34-36 din Legea nr. 211/2011, republicată.
(5) La eliberarea autorizaţiei de mediu prevăzute la alin. (1) şi a înregistrării în cazul în care au fost acordate derogări de la autorizare potrivit alin. (4), autoritatea emitentă se asigură că sunt incluse toate condiţiile necesare pentru respectarea cerinţelor prevăzute la art. 20-23 şi pentru realizarea obiectivelor de valorificare prevăzute la art. 27.
(6) Obligaţiile producătorilor prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă se pot realiza:
a)individual;
b)prin transferarea responsabilităţilor, pe bază de contract, către o persoană juridică legal constituită, denumită organizaţie colectivă.
(7) Procedura şi criteriile de licenţiere, revizuire, vizare anuală şi anulare a licenţei de operare a organizaţiilor colective şi de aprobare a planului de operare pentru producătorii care îşi îndeplinesc în mod individual obligaţiile prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, procedura şi criteriile de licenţiere a reprezentanţilor autorizaţi prevăzuţi la art. 40, precum şi pentru aprobarea componenţei şi atribuţiilor comisiei de autorizare se aprobă prin ordin comun al ministrului mediului, apelor şi pădurilor şi al ministrului economiei, comerţului şi turismului, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, care se publică în Monitorul Oficial al României.
(8) Autorizarea, reautorizarea, revizuirea şi vizarea anuală a licenţei de operare pentru organizaţiile colective şi aprobarea planului de operare pentru producătorii prevăzuţi la alin. (6) lit. a) se exceptează de la prevederile
art. 2 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 27/2003 privind procedura aprobării tacite, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 486/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
Transferuri de DEEE
Articolul 26
(1) Transferul în alt stat membru sau exportul în afara Uniunii Europene a DEEE în vederea tratării se face cu respectarea prevederilor privind transferul deşeurilor cuprinse în Regulamentul (CE) nr. 1.013/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 iunie 2006 privind transferurile de deşeuri şi Regulamentul (CE) nr. 1.418/2007 al Comisiei din 29 noiembrie 2007 privind exportul anumitor deşeuri destinate recuperării enumerate în anexa III sau IIIA la Regulamentul (CE) nr. 1.013/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului în anumite ţări în care Decizia OCDE privind controlul circulaţiei transfrontaliere a deşeurilor nu se aplică.
(2) DEEE exportate în ţări din afara Uniunii Europene se iau în calcul pentru îndeplinirea obligaţiilor şi obiectivelor prevăzute la art. 27 numai în măsura în care, respectând Regulamentul (CE) nr. 1.013/2006 şi Regulamentul (CE) nr. 1.418/2007, exportatorul dovedeşte că tratarea s-a desfăşurat în condiţii echivalente cu cerinţele prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă.
Obiectivele privind valorificarea
Articolul 27
(1) Producătorii de EEE sunt obligaţi să se asigure că pentru toate DEEE colectate separat, potrivit art. 9-12 şi trimise spre tratare în mod individual sau prin organizaţiile colective, în conformitate cu art. 20-26, se îndeplinesc obiectivele minime prevăzute în anexa nr. 9.
(2) Operatorii economici care deţin autorizaţie de mediu pentru desfăşurarea de activităţi de tratare a DEEE au obligaţia de a îndeplini obiectivele minime prevăzute în anexa nr. 9 pentru toate DEEE primite spre tratare şi de a transmite datele privind ratele de valorificare realizate entităţilor care au trimis DEEE spre tratare.
(3) Atingerea obiectivelor, prevăzute în anexa nr. 9, se calculează pentru fiecare categorie ca raport procentual dintre masa fracţiilor provenite din tratarea DEEE intrate în instalaţia de valorificare sau reciclare/pregătire pentru reutilizare şi masa tuturor DEEE colectate separat, din categoria respectivă.
(4) Activităţile preliminare, inclusiv sortarea şi stocarea anterioare valorificării, nu sunt luate în considerare la realizarea obiectivelor prevăzute la alin. (1).
(5) În vederea calculării obiectivelor prevăzute la alin. (1), producătorii sau colectorii şi operatorii de tratare care acţionează în numele lor sunt obligaţi să deţină şi să consemneze în registre masa DEEE, a componentelor, materiilor sau substanţelor acestora la ieşirea din punctul de colectare, la intrarea şi ieşirea din instalaţiile de tratare, precum şi la intrarea în instalaţia de valorificare sau reciclare/pregătire pentru reutilizare.
(6) Operatorii instalaţiilor de valorificare sau reciclare/ pregătire pentru reutilizare sunt obligaţi să deţină şi să consemneze în registre masa produselor şi a materialelor la intrarea şi ieşirea din instalaţia de valorificare, reciclare sau pregătire pentru reutilizare şi să transmită aceste date agenţiilor judeţene pentru protecţia mediului, precum şi entităţilor care au trimis DEEE spre tratare pentru a fi comunicate producătorilor sau organizaţiilor colective.
(7) Ministerul Economiei, Comerţului şi Turismului propune teme de cercetare pentru dezvoltarea de noi tehnologii de valorificare, reciclare şi tratare a DEEE în cadrul programelor de cercetare, la solicitarea operatorilor economici.
Finanţarea gestionării DEEE provenite de la gospodăriile particulare
Articolul 28
(1) Producătorii au obligaţia să asigure finanţarea colectării, tratării, valorificării şi eliminării în condiţii de protecţie a mediului a DEEE provenite de la gospodăriile particulare.
(2) Pentru produsele care au fost introduse pe piaţă după data de 31 decembrie 2006, fiecare producător este răspunzător de finanţarea operaţiunilor prevăzute la alin. (1) privind deşeurile provenite de la propriile produse.
(3) Producătorul poate opta să îndeplinească obligaţia prevăzută la alin. (2) fie în mod individual, fie prin intermediul organizaţiilor colective.
Articolul 29
(1) Pentru evitarea unor situaţii în care costurile de gestionare a DEEE provenite de la produse orfane să fie suportate de populaţie sau de producătorii care rămân în activitate, fiecare producător trebuie să asigure o garanţie la introducerea unui EEE pe piaţă, care să demonstreze că va fi finanţată gestionarea tuturor DEEE provenite de la EEE respective, potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
(2) Garanţia finanţării operaţiunilor prevăzute la art. 28 alin. (1) şi (2) pentru producătorii de EEE constă în:
a)scrisoare de garanţie bancară sau poliţă de asigurare de garanţie pentru reciclare la dispoziţia Administraţiei Fondului pentru Mediu, denumită în continuare AFM, pentru perioada de garantare, a cărei valoare reprezintă costurile finanţării operaţiunilor prevăzute la alin. (1) pentru EEE introduse pe piaţa naţională, corectate cu dobânda ROBOR la an; sau
b)aderarea la una dintre organizaţiile colective care acţionează în numele producătorilor, autorizate potrivit art. 25 alin. (7).
Articolul 30
(1) Fiecare organizaţie colectivă care acţionează în numele producătorilor, autorizată conform art. 25 alin. (7), este obligată să constituie o garanţie de finanţare a operaţiunilor prevăzute la art. 28 alin. (1) şi (2), pentru DEEE provenite de la produsele aflate încă în perioada de garantare introduse pe piaţa naţională de către producătorii care au aderat la organizaţia colectivă şi care au încetat activitatea.
(2) Garanţia prevăzută la alin. (1) se constituie anual, până la data de 31 martie a anului următor celui în care s-a desfăşurat activitatea, sub forma unei scrisori de garanţie bancară sau poliţe de asigurare de garanţie pentru reciclare la valoarea corespunzătoare sumelor plătite pentru EEE în cauză de către operatorii economici respectivi către organizaţia colectivă, corectate cu dobânda ROBOR la an la dispoziţia AFM.
(3) Beneficiarul garanţiei prevăzute la alin. (1) este AFM, în condiţiile legii, în caz de încetare a activităţii organizaţiei colective.
Articolul 31
(1) Metodologia de constituire a garanţiei financiare pentru producătorii de EEE, prevăzută la art. 29 alin. (1), şi pentru organizaţii colective, prevăzută la art. 30 alin. (1), precum şi de utilizare a acesteia de către AFM se aprobă prin ordin al ministrului mediului, apelor şi pădurilor, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(2) Garanţia prevăzută la art. 29 alin. (1) se gestionează potrivit prevederilor
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
Articolul 32
(1) Finanţarea gestionării deşeurilor istorice de EEE provenite de la gospodăriile particulare se face de către toţi producătorii existenţi pe piaţa naţională în momentul generării costurilor de gestionare, prin sistemele stabilite de prezenta ordonanţă de urgenţă, proporţional şi nediscriminatoriu cu cota de piaţă, în cadrul categoriei din care face parte EEE introdus pe piaţă.
(2) Cota de piaţă prevăzută la alin. (1) pentru organizaţiile colective şi producătorii care au optat să îndeplinească în mod individual obligaţiile prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă se calculează de către aceştia ca raport procentual între cantitatea exprimată în unităţi de masă de EEE destinate gospodăriilor particulare introduse pe piaţă în anul precedent celui în care se face finanţarea şi cantitatea totală de EEE introduse pe piaţă la nivel naţional în anul precedent de către producătorii înregistraţi potrivit art. 38 alin. (2), comunicată de către Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului pe propriul site, până la data de 15 iunie a fiecărui an.
Finanţarea gestionării DEEE provenite de la alţi utilizatori decât gospodăriile particulare
Articolul 33
(1) Finanţarea costurilor de colectare, tratare, valorificare şi eliminare în condiţii de protecţie a mediului a DEEE provenite de la alţi utilizatori decât gospodăriile particulare şi generate de produse introduse pe piaţă după data de 31 decembrie 2006 se asigură de producători.
(2) Pentru deşeurile istorice înlocuite cu produse noi echivalente sau cu noi produse care îndeplinesc aceeaşi funcţie, finanţarea costurilor de gestionare este asigurată de producătorii acestor produse la furnizarea acestora.
(3) În cazul deşeurilor istorice, altele decât cele prevăzute la alin. (2), provenite de la alţi utilizatori decât gospodăriile particulare, finanţarea costurilor de gestionare se asigură de către respectivii utilizatori.
(4) Fără să încalce prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă, producătorii şi utilizatorii, alţii decât gospodăriile particulare, pot încheia acorduri care stabilesc alte metode de finanţare, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
Informaţii pentru utilizatori
Articolul 34
(1) Producătorii şi distribuitorii sunt obligaţi să informeze cumpărătorii, în momentul vânzării de EEE, cu privire la costurile colectării, tratării şi eliminării în condiţii de protecţie a mediului, prin evidenţierea separată a acestor costuri.
(2) Costurile menţionate la alin. (1) nu trebuie să depăşească costurile reale suportate pentru EEE respective, atunci când acestea devin deşeuri.
(3) Producătorii trebuie să furnizeze utilizatorilor de EEE din gospodăriile particulare informaţiile necesare în legătură cu:
a)obligaţia de a colecta separat DEEE şi de a nu elimina DEEE împreună cu deşeurile municipale nesortate;
b)sistemele de predare şi colectare puse la dispoziţia lor, încurajând coordonarea informaţiilor despre centrele de colectare existente, indiferent de producătorii sau alţi operatori care le-au înfiinţat;
c)rolul utilizatorilor de EEE din gospodăriile particulare în reutilizarea, reciclarea şi alte forme de valorificare a DEEE;
d)potenţialele efecte nocive asupra mediului şi sănătăţii umane ca urmare a prezenţei substanţelor periculoase în EEE;
e)semnificaţia simbolului din anexa nr. 10.
(4) Informaţiile prevăzute la alin. (3) se furnizează în instrucţiunile de utilizare, cu excepţia celor prevăzute la lit. b) care pot fi furnizate şi la punctul de vânzare şi/sau prin intermediul campaniilor de conştientizare.
(5) În scopul reducerii la minimum a eliminării DEEE ca deşeuri municipale nesortate şi pentru a facilita colectarea lor separată, producătorii sunt obligaţi să marcheze în mod corespunzător cu simbolul prevăzut în anexa nr. 10 echipamentele electrice şi electronice introduse pe piaţă.
(6) În cazuri excepţionale în care, datorită dimensiunii echipamentului sau funcţiei acestuia, aplicarea simbolului pe echipament nu este posibilă, simbolul respectiv se aplică pe ambalaj, pe instrucţiunile de utilizare şi pe certificatul de garanţie al EEE.
Articolul 35
Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor şi autorităţile administraţiei publice locale au posibilitatea promovării şi cofinanţării, în condiţiile legii şi în limita bugetului anual aprobat cu această destinaţie, împreună cu producătorii şi organizaţiile colective, de campanii de informare şi educare pentru a încuraja participarea populaţiei la colectarea DEEE şi pentru a-i încuraja să faciliteze procesul de reutilizare, tratare şi valorificare.
Informaţii pentru instalaţiile de tratare
Articolul 36
(1) Pentru a facilita pregătirea pentru reutilizare şi tratarea adecvată şi în condiţii de protecţie a mediului a DEEE, inclusiv întreţinerea, îmbunătăţirea, recondiţionarea şi reciclarea, producătorii sunt obligaţi să furnizeze în mod gratuit informaţiile referitoare la reutilizare şi tratare, pentru fiecare tip nou de EEE introdus pentru prima dată pe piaţa Uniunii Europene, în termen de un an de la introducerea pe piaţă a echipamentului.
(2) Aceste informaţii precizează, în măsura în care sunt necesare unităţilor specializate de reutilizare şi instalaţiilor de tratare şi de valorificare pentru a respecta dispoziţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, diferitele componente şi materiale ale EEE, precum şi localizarea substanţelor şi amestecurilor periculoase în aceste echipamente.
(3) Producătorii de EEE pun aceste informaţii la dispoziţia unităţilor specializate de reutilizare şi a instalaţiilor de tratare şi de valorificare sub forma unor manuale sau prin intermediul mijloacelor electronice, inclusiv dar fără a se limita la dispozitivele de stocare electronică a datelor sau serviciile online.
Articolul 37
Pentru stabilirea fără echivoc a datei la care EEE a fost introdus pe piaţă, producătorii sunt obligaţi să aplice un marcaj care specifică faptul că acesta a fost introdus pe piaţă după data de 31 decembrie 2006; în acest sens se aplică standardul european EN 50419, respectiv standardul român SREN nr. 50419:2006.
Înregistrare, informare şi raportare
Articolul 38
(1) Pentru monitorizarea respectării cerinţelor prezentei ordonanţe de urgenţă, Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului întocmeşte, în conformitate cu alin. (5), un registru naţional al producătorilor, care include şi producătorii ce furnizează EEE prin intermediul tehnicilor de comunicare la distanţă.
(2) Pentru a introduce pe piaţă EEE, producătorii, inclusiv cei prevăzuţi la alin. (3), au obligaţia de a se înscrie în registrul prevăzut la alin. (1), primind un număr de înregistrare care va fi comunicat de aceştia tuturor reţelelor comerciale prin care sunt vândute EEE.
(3) Producătorii care furnizează EEE prin intermediul mijloacelor de comunicare la distanţă în România, astfel cum sunt prevăzuţi la lit. g) din anexa nr. 5, sunt obligaţi să se înregistreze în registrul prevăzut la alin. (1).
(4) Dacă producătorii prevăzuţi la alin. (3) nu sunt înregistraţi în România potrivit alin. (2), înregistrarea se face prin intermediul reprezentanţilor autorizaţi ai acestora, astfel cum se prevede la art. 40 alin. (2).
(5) Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului se asigură că:
a)fiecare producător sau fiecare reprezentant autorizat, în cazul în care este desemnat potrivit prevederilor art. 40, care este înregistrat potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă are posibilitatea de a introduce online, în registru, toate informaţiile pertinente care reflectă activităţile producătorului în cauză în România;
b)la înregistrare, fiecare producător sau fiecare reprezentant autorizat, în cazul în care este desemnat potrivit prevederilor art. 40, furnizează informaţiile prevăzute în anexa nr. 11 lit. A, angajându-se să le actualizeze, după caz;
c)fiecare producător sau fiecare reprezentant autorizat, în cazul în care este desemnat potrivit prevederilor art. 40, furnizează informaţiile prevăzute în anexa nr. 11 lit. B;
d)registrul naţional prevăzut la alin. (1) furnizează linkuri către celelalte registre naţionale ale statelor membre ale Uniunii Europene pe propriul site pentru a facilita, în toate statele membre, înregistrarea producătorilor sau, după caz, a reprezentanţilor autorizaţi desemnaţi potrivit prevederilor art. 40.
(6) Formatul pentru înregistrare şi raportare, frecvenţa de raportare către registrul naţional prevăzut la alin. (1), precum şi modul de evidenţă şi de raportare a informaţiilor prevăzute la art. 9 alin. (4) şi la art. 27 alin. (6) se aprobă prin ordin al ministrului mediului, apelor şi pădurilor, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(7) Operatorii economici care comercializează sau distribuie cu titlu gratuit EEE sunt obligaţi să solicite producătorilor şi să comunice beneficiarilor, la cerere, numărul de înregistrare din registrul producătorilor de EEE, constituit potrivit prevederilor alin. (1).
(8) Operatorii economici care comercializează EEE sunt obligaţi să verifice dacă producătorii care achiziţionează EEE sunt înregistraţi în registrul naţional prevăzut la alin. (1).
(9) Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului colectează anual informaţii sub formă de date şi estimări, cu privire la cantităţile şi categoriile de EEE introduse pe piaţă, DEEE colectate prin orice modalitate, pregătite pentru reutilizare, reciclate şi valorificate în România, precum şi cu privire la masa DEEE colectate separat şi exportate.
(10) Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului transmite Comisiei Europene o dată la trei ani, în termen de nouă luni de la sfârşitul perioadei de trei ani la care acesta se referă, un raport privind punerea în aplicare a Directivei 2012/19/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 4 iulie 2012 privind deşeurile de echipamente electrice şi electronice şi informaţiile prevăzute la alin. (9).
(11) Raportul prevăzut la alin. (10) se întocmeşte pe baza chestionarului prevăzut în Decizia 2004/249/CE a Comisiei din 11 martie 2004 privind un chestionar pentru elaborarea rapoartelor statelor membre cu privire la punerea în aplicare a Directivei 2002/96/CE a Parlamentului European şi a Consiliului privind deşeurile de echipamente electrice şi electronice (DEEE) şi Decizia 2005/369/CE a Comisiei din 3 mai 2005 de stabilire a normelor de control al conformităţii statelor membre şi de stabilire a formatelor de date în sensul Directivei 2002/96/CE a Parlamentului European şi a Consiliului privind deşeurile de echipamente electrice şi electronice.
(12) Primul raport se referă la perioada cuprinsă între data de 14 februarie 2014 şi data de 31 decembrie 2015.
Obligaţiile deţinătorilor de DEEE
Articolul 39
(1) Operatorii economici care fabrică sau importă dintr-o ţară terţă sau dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene EEE care fac obiectul prezentei ordonanţe de urgenţă şi care nu sunt destinate vânzării, respectiv pentru care nu au calitatea de producător potrivit definiţiei prevăzute la lit. g) din anexa nr. 5, sunt obligaţi să ţină evidenţa acestor EEE şi să încredinţeze DEEE provenite de la echipamentele respective numai operatorilor autorizaţi pentru colectarea şi/sau tratarea DEEE potrivit cerinţelor prezentei ordonanţe de urgenţă.
(2) Persoanele fizice şi juridice care deţin DEEE, inclusiv cele provenite de la EEE importate pentru folosinţa proprie, au obligaţia de a preda DEEE către sistemele de colectare prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă.
Reprezentantul autorizat
Articolul 40
(1) Pentru a vinde în România EEE, oricare producător stabilit în alt stat membru al Uniunii Europene are dreptul, prin excepţie de la prevederile lit. g) pct. (i)-(iii) din anexa nr. 5, să desemneze o persoană fizică autorizată sau juridică stabilită pe teritoriul României drept reprezentant autorizat care este responsabil de îndeplinirea obligaţiilor producătorului respectiv, potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
(2) Pentru a vinde EEE către un alt stat membru în care nu are sediul, oricare producător, definit conform prevederilor lit. g) pct. (iv) din anexa nr. 5, care are sediul pe teritoriul României, este obligat să desemneze un reprezentant autorizat în statul membru respectiv care este responsabil de îndeplinirea obligaţiilor producătorului în cauză, potrivit prevederilor Directivei 2012/19/UE, pe teritoriul statului membru respectiv.
(3) Producătorii desemnează reprezentantul autorizat în condiţiile legii.
Cooperarea administrativă şi schimbul de informaţii
Articolul 41
(1) Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor cooperează, în condiţiile legii, cu autorităţile din statele membre responsabile de punerea în aplicare a Directivei 2012/19/UE, în special pentru a institui un flux adecvat de informaţii pentru a asigura respectarea de către producători a dispoziţiilor acesteia, şi, după caz, îşi furnizează reciproc, precum şi Comisiei informaţii pentru a facilita punerea în aplicare corespunzătoare a Directivei 2012/19/UE.
(2) Cooperarea administrativă şi schimbul de informaţii prevăzute la alin. (1), în special între registrele naţionale, trebuie să includă mijloacele electronice de comunicare.
(3) Cooperarea prevăzută la alin. (1) include, printre altele, asigurarea accesului la documentele şi informaţiile pertinente, inclusiv la rezultatele unor eventuale inspecţii, sub rezerva respectării dispoziţiilor din legislaţia privind protecţia datelor, în vigoare, în statul membru din care provine autoritatea căreia i se solicită cooperarea.
Articolul 42
În aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor şi/sau autorităţile executive ale administraţiei publice locale pot încheia, în condiţiile legii, acorduri cu reprezentanţii sectoarelor economice implicate.
Sancţiuni
Articolul 43
(1) Încălcarea dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţă constituie contravenţii, dacă nu au fost săvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, să fie considerate infracţiuni, şi se sancţionează după cum urmează:
a)cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei pentru persoanele fizice şi cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei pentru persoanele juridice:
1. nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (2), art. 12 alin. (2), art. 16 şi art. 39 alin. (2);
b)cu amendă de la 30.000 lei la 40.000 lei:
1. nerespectarea prevederilor art. 8, art. 9 alin. (1) lit. a) şi b) şi alin. (4) şi (5), art. 11 alin. (1), art. 13, art. 27 alin (1), (5) şi (6), art. 36, art. 39 alin. (1);
2. nerespectarea prevederilor art. 37;
c)cu amendă de la 40.000 lei la 50.000 lei:
1. nerespectarea prevederilor art. 9 alin. (1) lit. c) şi alin. (3), art. 11 alin. (2), art. 17, art. 28 alin. (1) şi (2), art. 29 alin. (1), art. 30 alin. (1) şi (2), art. 33 alin. (1) – (3);
2. nerespectarea prevederilor art. 14, 20 şi 21;
3. nerespectarea prevederilor art. 34 alin. (1), (3) şi (5);
4. nerespectarea prevederilor art. 38 alin. (7) şi (8);
5. nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (5), art. 23 alin. (3), art. 27 alin. (2) şi art. 38 alin. (2) şi (3).
(2) În cazul săvârşirii contravenţiilor prevăzute la alin. (1) lit. c) pct. 5, pe lângă sancţiunea amenzii contravenţionale se aplică şi sancţiunea complementară a suspendării temporare a activităţii operatorului economic până la conformarea cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă.
(3) Pentru echipamentele de transfer termic care conţin substanţe care depreciază stratul de ozon şi gaze fluorurate cu efect de seră, lămpile fluorescente care conţin mercur, panourile fotovoltaice şi echipamentele de mici dimensiuni prevăzute la categoriile 5 şi 6 din anexa nr. 2, operatorilor care deţin autorizaţie de mediu potrivit prevederilor
Legii nr. 211/2011, republicată, în cazul săvârşirii contravenţiilor prevăzute la alin. (1) lit. c) pct. 2, pe lângă sancţiunea amenzii contravenţionale se aplică şi sancţiunea complementară a suspendării temporare a activităţii operatorului economic până la conformarea cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă.
(4) În cazul în care nu s-au îndeplinit condiţiile stabilite prin actul de suspendare, în situaţia prevăzută la alin. (2), autoritatea competentă pentru protecţia mediului dispune, după expirarea termenului de suspendare, anularea autorizaţiei de mediu.
(5) Constatarea contravenţiilor prevăzute la alin. (1)-(3) şi aplicarea sancţiunilor se fac de către personalul împuternicit al:
a)Gărzii Naţionale de Mediu, pentru contravenţiile prevăzute la alin. (1) lit. a), b) şi lit. c) pct. 1, 2, 4 şi 5;
b)Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, pentru contravenţiile prevăzute la alin. (1) lit. b) pct. 2 şi lit. c)
pct. 3 şi 4, pentru EEE destinate consumatorilor, astfel cum sunt definiţi la
art. 2 pct. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(6) Dispoziţiile referitoare la contravenţiile prevăzute la alin. (1) şi (2) se completează cu prevederile
Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
(7) Dispoziţiile referitoare la contravenţiile prevăzute la alin. (1) se aplică fără a aduce atingere prevederilor
art. 26 din Hotărârea Guvernului nr. 306/2011 privind unele măsuri de supraveghere a pieţei produselor reglementate de legislaţia Uniunii Europene care armonizează condiţiile de comercializare a acestora.
(8) Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor, prin Ministerul Afacerilor Externe, notifică Comisiei Europene prezenta ordonanţă de urgenţă, precum şi eventualele modificări ulterioare ale art. 43.
Inspecţia şi controlul
Articolul 44
(1) Autorităţile prevăzute la art. 43 alin. (5) realizează inspecţii şi controale adecvate, în condiţiile legii, pentru a verifica punerea în aplicare, în mod corespunzător, a dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
(2) Aceste inspecţii acoperă cel puţin:
a)informaţiile raportate potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă;
b)transferurile, în special exporturile de DEEE în afara Uniunii, cu respectarea Regulamentului nr. 1.013/2006 şi a Regulamentului nr. 1.418/2007;
c)operaţiunile din cadrul instalaţiilor de tratare, în conformitate cu
Legea nr. 211/2011, republicată, şi cu anexa nr. 7.
(3) Autorităţile responsabile cu controlul transferurilor de deşeuri se asigură că transferurile de EEE folosite suspectate de a fi DEEE se desfăşoară potrivit cerinţelor minime prevăzute în anexa nr. 12 şi controlează aceste transferuri în consecinţă.
(4) Costurile analizelor şi inspecţiilor adecvate, inclusiv costurile de stocare, ale EEE folosite suspectate de a fi DEEE pot fi imputate producătorilor, părţilor terţe care acţionează în numele acestora sau altor persoane care organizează transferul de EEE folosite suspectate de a fi DEEE, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
(5) Actele de punere în aplicare adoptate de către Comisie prin care sunt stabilite norme suplimentare privind inspecţiile şi controlul şi, în special, condiţii uniforme pentru punerea în aplicare a pct. 2 din anexa nr. 12 sunt transpuse prin hotărâre a Guvernului.
Dispoziţii finale şi tranzitorii
Articolul 45
(1) Operatorii economici care sunt autorizaţi să desfăşoare activităţi de colectare a DEEE, autorizaţi la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, sunt obligaţi ca, în termen de 120 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, să se conformeze obligaţiilor prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. c).
(2) Operatorii economici care sunt autorizaţi, la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, să desfăşoare activităţi de colectare a DEEE şi care, la sfârşitul perioadei prevăzute la alin. (1), nu au încheiat contracte cu producători de EEE, organizaţii colective sau operatori economici care desfăşoară operaţii de tratare a DEEE în numele producătorilor nu mai au dreptul să desfăşoare activitatea de colectare a DEEE.
(3) Operatorii economici care efectuează operaţii de tratare sunt obligaţi să respecte cerinţele tehnice stabilite în anexa nr. 7. Dovada conformării cu cerinţele tehnice prevăzute în anexa nr. 7 se transmite de către operatorii economici care efectuează operaţii de tratare către autoritatea emitentă a autorizaţiei de mediu în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, în vederea revizuirii autorizaţiei de mediu.
(4) Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor transmite Comisiei Europene legislaţia secundară care se adoptă în baza prezentei ordonanţe de urgenţă.
(5) Licenţele de operare ale organizaţiilor colective emise în condiţiile legii şi care sunt în vigoare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă rămân valabile până la data de 31 decembrie 2015.
(6) Organizaţiile colective a căror licenţă de operare este valabilă la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă şi care intenţionează să îşi continue activitatea de preluare a responsabilităţilor producătorilor de echipamente electrice şi electronice după data de 31 decembrie 2015 sunt obligate să depună documentaţia de licenţiere conform procedurii menţionate la art. 25 alin. (7) în perioada 1-15 octombrie 2015.
Articolul 46
Anexele nr. 1-12 fac parte integrantă din prezenta ordonanţă de urgenţă şi se actualizează prin ordin al ministrului mediului, apelor şi pădurilor.
Articolul 47
(1) Orice trimitere la
Hotărârea Guvernului nr. 1.037/2010 privind deşeurile de echipamente electrice şi electronice se consideră făcută la prezenta ordonanţă de urgenţă.
(2) Măsurile adoptate sau impuse de autoritatea de reglementare în temeiul legislaţiei existente până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă rămân în vigoare până la revizuirea acestora, potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
(3) Producătorii care deţin număr de înregistrare în Registrul producătorilor de EEE la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă îşi păstrează această calitate de producător înregistrat până la expirarea actului administrativ de înregistrare.
Articolul 48
Prezenta ordonanţă de urgenţă intră în vigoare la 10 zile de la data publicării, cu excepţia prevederilor art. 38 alin. (2), precum şi a prevederilor art. 43 alin. (1) lit. c) pct. 4, care intră în vigoare în termen de 120 de zile de la data publicării.
Articolul 49
La data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se abrogă:
a)
Hotărârea Guvernului nr. 1.037/2010 privind deşeurile de echipamente electrice şi electronice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 728 din 2 noiembrie 2010;
b)Ordinul ministrului mediului şi pădurilor nr. 2.264/2011 privind aprobarea metodologiei de calcul al ratei anuale de colectare selectivă a deşeurilor de echipamente electrice şi electronice, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 715 din 11 octombrie 2011;
c)Ordinul ministrului mediului şi gospodăririi apelor nr. 901/S.B./2005 privind aprobarea măsurilor specifice pentru colectarea deşeurilor de echipamente electrice şi electronice care prezintă riscuri prin contaminare pentru securitatea şi sănătatea personalului din punctele de colectare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 910 din 12 octombrie 2005.
Prezenta ordonanţă de urgenţă transpune Directiva 2012/19/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 4 iulie 2012 privind deşeurile de echipamente electrice şi electronice (DEEE), publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 197 din 24 iulie 2012.
PRIM-MINISTRU
VICTOR-VIOREL PONTA
Contrasemnează:
p. Ministrul mediului, apelor şi pădurilor,
Mihail Fâcă,
secretar de stat
Ministrul economiei, comerţului şi turismului,
Mihai Tudose
p. Ministrul afacerilor externe,
George Ciamba,
secretar de stat
Ministrul sănătăţii,
Nicolae Bănicioiu
Ministrul dezvoltării regionale şi administraţiei publice,
Nicolae-Liviu Dragnea
Ministrul transporturilor,
Ioan Rus
Ministrul pentru societatea informaţională,
Sorin Mihai Grindeanu
Ministrul educaţiei şi cercetării ştiinţifice,
Sorin Mihai Cîmpeanu